Tuesday, September 6, 2011

Bukan Lagi Tentang Halal Atau Haram...

08:20
Selasa
6 September 2011

Bismillahirrahmanirrahim...

Renung, lihat, tapi jangan rasa..Hehe


STARBUCKS telah disahkan haram oleh JAKIM. 
Semua chocolate, vanilla dan coffee drinks kat Coffee Bean dan 
Starbuck contains E471 (Emulsifie r 471), mono di-glycefi deswhich dr animal origin (pork). 
Raspberry Frap guna cherries yg dicelop dlm arak & the tiramisu ada RUM. 
Tlg sebar kat kekawan Islam. Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 utk dpt maklumat lanjut....
TLG SEBARKAN KEPADA ORG MUSLIM YG LAIN


Saya kira mesej ini menjadi hangat selama beberapa minggu baik di Facebook, Twitter dan juga henset. Ternyata, ramai yang mempercayainya walau memang telah nyata ada unsur 'sanad' yang lemah pada tahap 'perawinya'. Disebarkan melalui facebook, menjadi isu hangat di internet hingga ramai bloggers yang menulis dan memberi peringatan tentang haramnya kopi dan minuman di Starbucks ini, yang menjadi kegilaan sesetengah daripada kita. Hingga JAKIM sendiri telah mengeluarkan kenyataan rasmi(DI SINI) bagi menjawab 'fitnah' ini

Elehhh, Am. Takkan isu dah lapuk ni baru nak bincang?

Tak. Tak. Saya bukan nak bincang tentang isu kesahihan fakta, mungkin bab itu perlu ditulis dan dibincangkan di catatan lain. Cuma saya tertanya-tanya mungkin ada isu besar yang lebih perlu dititik beratkan berhubung tentang Starbucks itu sendiri. 

*Woooosh, apesal tiba-tiba gaya bahasa skema nih?

Bukan lagi tentang halal atau haram...

***********************************

Kehangatan isu Starbuck ini yang meletop selama beberapa minggu turut mengheret saya  ke beberapa perbincangan tentang halal atau haram nyer Starbcuks ini.(cewah, bajet giler punyer ayat). 

Jawapan saya senang jer. Andai Starbucks tetap halal pun, memang saya takkan masuk pun ke kafe ini sebab selain daripada isu boikot yang meletakkan kedai kopi femes ini salah satu daripada benda yang perlu diboikot, harga makanan dan minuman yang dijual terlalu mahal..

Walaweyh, siyes mahal. Takde duit den nak masuk kedai cenggitu, semata-mata nak beli secawan kopi ais lemak berkrim dengan harga RM10.00 tunai. Buat hape? Air kosong kat umah lagi best kot. 

Saya kira, ramai yang berkata nak tolong islam. So, jangan cakap ajer. Meh ler kiter belanjakan duit kita yang sehari-hari kita dapat tu untuk ekonomi umat islam. Kata  nak jihad ekonomi kan?

Hmmm...
Daripada anda belanjakan not-not merah dalam dompet/beg tangan anda itu di kaunter-kaunter Starbucks, ade baiknya diguna untuk makan-makan di warung-warung biasa jer tambahan pula tabung-tabung Aqsa Syarif dan tabung untuk umat islam di Somalia masih kosong lagi kan? RM10 kot, kalau makan di kedai makan biasa, saya dah boleh order 2 mangkuk mi rebus dengan 2 gelas teh ais limau siap untuk belanja member lagi. Gerenti, pahala pun dapat sebab belanja member. Lebih-lebih lagi dalam beberapa hari ni kita dah nak mula puasa 6 hari, jadi, belanjakanlah duit anda dengan penuh sopan bergaya di kedai makan yang dimiliki oleh orang islam. Nak best lagi, belanjalah sape-sape yang puasa sunat sekali dengan kita tu. 

Agak membazir bagi saya jika saya nak belanjakan wang saya dengan banyak semata-mata nak membeli kopi sedangkan saya boleh dapatkan menu lain yang lagi baik dengan harga yang sama malah siap dapat 'complete set' lagi, makan dan minum. 

Suka wahhh sukernyerr untuk saya luaskan pandangan ini, jangan lihat dari sudut kafe yang bernama Starbucks ajer, same juga dengan 'premis yang setaraf' dengannya. Mengapa sanggup menghabiskan berbelas ringgit semata-mata nak dapatkan burger yang saiznya hanya sebesar tapak tangan kita?

Kesimpulannya, moh ler kiter suma nih gi penuhkan premis-premis 100% dimiliki oleh umat islam. Kedai mamak pun hak milik orang islam jugak. Kalau kat Kelantan memang bersepah kedai makan yang dibuka oleh orang islam itu sendiri, dan memang kat Kelantan takde kedai mamak sebab orang Melayu yang bukak warung-warung di tepi jalan. Rasa kalau kedai mamak kat Kelantan hanya ada satu di depan KB Mall. Memang lepas tu saya tak jumpa lagi kat mana.
(Haiseh, tiba-tiba borak sal warung kat Kelantan.)

Kalau sekali sekala rase kepingin sangat nak makan KFC, McD, ade jer alternatif lain. Kalau kat Kelantan, Muzdalfa Fried Chicken (MFC) sedang bersaing dengan hebat dengan premis KFC di tengah-tengah bandar Kota Bharu. Kat tempat anda semua ade jer RADIX Fried Chicken kan?

Tentang MFC, saya dah try sekali. Harga pun murah. Ade set yang harganya cuma RM7.90 dan anda boleh dapatkan dengan cukup lengkap, makan dan minum.

Jihad ekonomi? Anda yang menentukan kejayaannya..
Membazir pun dapat dielakkan...

Tengah2 bandar KB nih...

Abe Am @ Ikram Mohd Noor

1 comments:

adilah said...

muzdalfa? erm..akan dicuba NOVEMBER ini

code 471 syubhah kan...can be halal if plant-based

senang x payah masuk la kedai mahal2 tu..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...