Thursday, October 28, 2010

Adakah Di Saat Itu, Ia Sedemikian Rupa?

22:49
Khamis
28 Oktober 2010

"Papa, pak cik tu tengah buat apa?", tanya seorang anak kecil kepada ayahnya.

Dirinya pelik tatkala melihat seorang lelaki tua berusia 80-an sedang melakukan posisi pelik...
Si lelaki tua itu sedang tertonggek...
Sekejap berdiri...
Sekejap melipatka kakinya semacam yoga, tapi bukan yoga...

"Oh, orang tua tu tengah sembahyang.", jawab si ayah.

"Kenapa dia sembahyang? Kita tak pernah buat pun?", tanya si anak kecil lagi.

"Hish kamu nih. Tu orang ketinggalan zaman la. Kolot!", bentak si ayah mematikan pertanyaan si anak...


******************************************


"Kamu ni dah ada ke perempuan yang sangkut dengan kamu?", tanya seorang ibu kepada anak remaja lelakinya. .

"Tengah dalam proses la, mama. Si Ika ni susah sangat sebab dia kata dia la paling mahal sebab masih suci.", jawab si remaja selamba...

"Hesh! Anak mama kan lelaki sejati. Mana boleh takde awek!", 'nasihat' si ibu kepada anak lelakinya yang satu ini...


******************************************

"Papa, nak seratus ringgit! Petang ni nak pergi tengok movie. Pastu malam ni pulak ada konsert Paramore Jr.", pinta si gadis kepada ayahnya...

"Ala, papa takde duit kecik la. Ambik papa punya kad kredit jer la...", izin si ayah....

Si anak gadis tersenyum manja...
Plan untuk meluangkan masa bersama si buah hati yang baru dikenalinya di pub semalam sepanjang hari hingga ke malam mula bermain di benak kepalanya...



******************************************


"Siyes doe! Ko dah la muka kemain hensem. Takkan setakat dengan awek ko yang sorang itu pun ko nak setia? Come on la beb! Cari la sorang lagi....", nasihat seorang sahabat kepada sahabatnya..

"Perghhh, tak sempat masa beb! Kalo ko nak tolong carikan ok ajer. Mantap kot. Ko kan lelaki terhangat di kolej. Setakat petik jari, perghhh! Lima orang datang beb!", pinta si sahabatnya yang satu lagi...


******************************************

Cukuplah dengan kisah-kisah di atas...
Dan sekarang saya mula tertanya-tanya...
Adakah itu gaya kehidupan masyarakat ini puluhan tahun akan datang?
Adakah itu masalah yang terpaksa generasi selepas saya akan hadapi?
Dan tertanya balik diri ini...
Adakah kisah yang saya sebutkan di atas sememangnya sedang melanda masyarakat ini?

Entah kenapa...
Sejak beberapa hari lepas...
Saya mula terkedu...
Keresahan yang melanda hati ini...
Tak termampu saya coretkan di sini...

Bermula dengan tournament Ultimate Frisbee minggu lepas...
Dari situ keresahan yang sedia ada mula membarah...
Apa tidaknya...
Perlawanan antara setiap kumpulan bermula pada jam 9.00 pagi...
Dan setiap sejam setiap kumpulan akan berentap...
Erm, untuk pengetahuan pembaca...
Ultimate Frisbee ni adalah sejenis sukan...
Kalau nak detail, boleh rujuk YouTube atau mana-mana website yang ada...
Rehat untuk makan tengah hari amat memedihkan hati saya...
Apa tidaknya...
Hampir 90% peserta yang menyertai perlawanan mengambil peluang untuk tidur semasa rehat makan tengah hari...
Dan surau waktu zohor dan asar...
Hanya dipenuhi oleh warga KMB, tuan rumah, dan beberapa minoriti pemain lain...
Saya cuba bersangka baik...
Mungkin mereka ini musafir...
Tapi kalau dilihat pada asal usul kolej masing-masing...
Semuanya sekitar kawasan terdekat dengan tuan rumah...
Hati ini hiba melihat 'kemusnahan akidah' itu berlaku di depan mata...
Tak masuk lagi dengan etika pakaian...
Astaghfirullah...

Pulang ke KMB...
Terus hiba melihat suasana di food court...
Bagaimana ingin saya luahkan rasa ini...
Percampuran sosial yang tak terjaga...
Mungkin ada beberapa orang dalam kalangan pelajar yang menjaga pergaulan mereka...
Hanya duduk semeja dengan sejantina...
Alhamdulillah...
Tapi itu minoriti...
Majoriti duduk bercampur lelaki dan wanita...
Tertusuk hati ini...
Pedihnya tak dapat saya ungkapkan...
Entah...

Dan beberapa hari kemudian...
Adusss...
Sakitnya iman ini...
Terpaksa menghadiri program kesenian...
Memaparkan kesenian yang datangnya dari 'hometown' saya sendiri...
Seni apekah itu?
Bacalah sendiri di sini...
Sedih dan pedih...
Saya tertanya apakah yang kita sedang fahami ini...
Sudah jelas ada sesuatu yang tak kena pada seni ini...
Dan kuasa saya semasa ini hanya terbatas sebagai seorang pelajar biasa yang hanya mampu membasahkan mata buat seketika kerana hiba yang tak mampu diungkap dengan lidah...
Robek hati ini melihat akhawat-akhawat seperjuangan juga terpaksa melakukan gerakan seni yang saya sebutkan ini...
Mungkin perasaan malu mereka sedang diceroboh...
Maafkan saya, wahai akhawat...
Saya tak mampu melindungi mereka di saat itu...
Maafkan diri kami...

Dan seketika tadi... 
Tergerak lagi untuk mencari sedikit info tentang Economic Transformation Program (ETP)...
Adusssss...
Terus hati ini dirobek lagi...
ETP mencadangkan bahawa kegiatan hiburan waktu malam akan ditingkatkan...
Aktiviti hiburan akan digalakkan...
Artis-artis luar negara akan dikenakan syarat yang longgar berbanding sebelumnya...

Dan saya?
Hiba di hati ini terus membengkak...
Tak tahu ingin diluah ke mana...
Dengan dasar ETP ini...
Apekah yang akan terjadi pada generasi selepas saya?
Ujian jenis apekah yang akan dihadapi oleh anak-anak saya kelak dalam menyambung perjuangan ini?
Rintangan jenis apekah yang akan dihadapi oleh cucu-cucu saya kelak dalam meneruskan gerak kerja ini?
Yang lebih penting...
Bagaimanakah keadaan masyarakat ini dalam masa-masa akan mendatang...
Semakin teruk?
Nauzubillah...
Semakin baik dan terus baik?
InsyaALLAH...

Mungkin segala yang berlaku ini ada hikmahnya...
Mengingatkan saya agar terus melipat gandakan segala usaha yang ada bersama sahabat-sahabat seperjuangan...
Mengingatkan diri ini bahawa umat ini perlukan sesuatu untuk menggerakkan hati mereka...

Pesan sang murabbi itu semasa hari lahir saya yang ke-19, "Umat ini memerlukan anta..."

Perkataan yang simple...
Tetapi cukup menusuk kalbu ini...
Walaupun hanya dengan sms yang ringkas...
Tapi itu adalah satu tamparan untuk mengingatkan diri ini bahawa ada sesuatu yang perlu dilakukan...

Teringat kata seorang sahabat seperjuangan, 
"Umat ini bukan memerlukan aku untuk berubah. Mereka bukan perlukan korang untuk berubah. Tetapi mereka sedang memerlukan aku dan korang, iaitu kitorang!"

Terima kasih sahabat...
Pesanan yang cukup mendalam itu...
Sememangnya usaha ini bukan secara berindividu...
Bukan jua hanya melihat orang lain bergerak dan kita hanya tahu komen...
Tetapi satu usaha untuk kita bersama dalam menjana segalanya...
Supaya semuanya akan pulih kepada asal...
Walaupun jalan yang terpaksa dilalui sangat pahit...

Dan semoga daurah hujung minggu ini selama tiga hari dua malam...
Kan menjadi pemangkin buat diri ini...
Sebab saya dalam keadaan sangat-sangat hiba sekarang...
Melihat diri ini...
Dan juga melihat sekeliling saya sendiri...

Semoga diri ini terus setia...
Setia di jalan ini...
Bersama sahabat-sahabat seperjuangan yang lain...
Semoga diri ini terus gagah dalam meniti hari yang mendatang...
Dalam pimpinan saf-saf yang teratur...
Bukan secara berindividu...

InsyaALLAH...
Doakan segala usaha murni ini...
Doakan mana-mana persatuan yang sedang membaik pulih umat ini...
Tak kiralah ia bernama apa sekalipun...
Tak kiralah siapa pengasasnya sekalipun...
Kerana tujuan dan destinasi terakhir adalah sama...
Mungkin hanya mengambil jalan yang berbeza...
Bersesuaian dengan diri masing-masing...

Salam perjuangan untuk diri ini...
Dan juga untuk ikhwah-ikhwah yang tercinta...
Yang cintanya kepada mereka ini...
Tak dapat saya ungkapkan di sini...
Biarlah ia terus bertakhta di hati ini...
Buat selamanya...
Bi iznillah....
Dengan izin ALLAH SWT...

3 comments:

Nurul Wahida said...

sedih kn tgk keadaan loni????
klu kita xgerok, sapo nk gerok???

adilah said...

makyong must die, because it is against our deen...

Abe Am said...

adilah:::seram ayat mung nih...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...