Monday, November 1, 2010

Kit Kat Sejenak...

03:46
Isnin
1 November 2010

Bismillahirrahmanirrahim...

Waktu sudah mengenjak ke tengah malam...
Dan saya?
Rehat sejenak sambil menyiapkan kerja-kerja yang perlu disiapkan...
Terlayan nescafe sebentar tadi...
Mungkin mampu menahan mata ini buat sementara waktu...
Namun bimbang juga...
Sebab mata terbuka tapi fikiran entah ke mana...

Mungkin bila terbaca catatan ini...
Ramai yang mula membuat andaian...
Menjadi seorang pelajar IB sememangnya sangat sibuk...
Tapi memang tak dapat saya nafikan...
Dan saya agak sibuk sekarang...
Mungkin sangat-sangat sibuk...
Entah...
Sebab cara menilai sibuk itu sangat subjektif...
Lain orang lain cara penilaiannya...

Seorang pelajar yang bakal mengahadapi PMR mendakwa dirinya sangat sibuk...
Namun seorang pelajar yang bakal menghadapi SPM mengatakan dirinya lebih sibuk...
Seorang pelajar A-Level menafikan dengan mengatakan dirinya lagi sibuk... (Sebagai contoh yer...)
Tapi seorang pelajar International Baccalaureate (IB) akan mengatakan bahawa dirinya lagi sibuk..
Seorang pelajar perubatan akan mengatakan dirinya lagi sibuk...
Tapi seorang doktor akan mengatakan bahawa dirinya lagi sibuk...
Seorang doktor yang dah berkahwin dan berkeluarga akan mengatakan bahawa dirinya lagi sibuk...
Seorang pelajar PhD kan mengatakan dirinya lagi sibuk...
Mencelah pula seorang perdana menteri dengan mendakwa dirinya lagi sibuk...
Jadi...
Siapa yang lagi sibuk?
Hmmm...
Agak falsafah di situ...

Dan saya sendiri turut merasakan...
Seandainya seseorang itu tidak merasakan dirinya sedang sibuk...
Boleh bertanya pada diri sendiri...
Adakah diri kita sedang berada pada jalan yang betul?

Teringat kata-kata Pak Cik Hassan...
Hassan Al-Banna la tu...
"Tanggungjawab yang kamu ada lebih banyak daripada masa yang kamu ada..."

Sememangnya tak dapat dinafikan...
Statement itu ada betulnya...

Jadi...
Seandainya kita masih lagi sempat melayan benda-benda yang tak berfaedah...
Sempat install video games...
Layan DotA...
Layan PES...
Layan Call Of Duty...
Membaca majalah-majalah tak berfaedah...
Mangga, Kreko, URTV, Galaxie dan bla3...
Tanyalah hati sendiri...
Betulkah kita sememangnya mempunyai masa lapang?

Teringat pesan seorang sahabat...
Hanya bayi yang mempunyai masa lapang...
Sebab?
Bayi masih lagi belum matang...
Tanggungjawab seorang bayi hanya untuk menggembirakan hati ibu bapanya...
Dengan ketawa apabila diagah berkali-kali...
Tapi bagi yang seusia dengan kita...
Mana mungkin kan mempunyai masa untuk melayan benda-benda mengarut...

Jadi?
Janganlah menganggap bahawa seandainya kita bukan medical student yang telah saya coretkan pada catatan lalu...
Bimbang ada yang ingin melarikan diri daripada kesibukan...
Dengan mengambil pengajian sedemikian-sedemikian...
Maka dirinya kan kurang sibuk?
Hesh...
Mungkin itu salah satu fahaman yang salah yang masih wujud dalam diri kita...
Ke camne?
Bahaya nih...

Sangat-sangat bimbang...
Seandainya kita tak disibukkan dengan benda-benda berguna...
Maka kita kan disibukkan dengan benda-benda jahiliyah...
Sebagaimana yang telah saya perkatakan...
Disibukkan oleh video games...
Majalah merapu...
Novel jiwang yang tak berpijak di bumi yang nyata...
Dan pelbagai lagi...

Teringat analogi daripada sang murabbi...
"Kita umpama gelas. Andai tak diisi dengan air sehingga melimpah, maka kita kan diisi oleh udara kosong..."

Udara kosong tu maksudnya benda-benda tak berguna...
Namun saya cukup seram dengan peristiwa semalam...
Apabila ada sahabat-sahabat yang mengatakan bahawa video games itu bukan semuanya buruk...
Aduss...
Saya mula seram...
Mungkin si sahabat itu masih lagi tak punya kekuatan untuk meninggalkan 'hobi' yang sedap dan enak itu...
Tapi bagi saya yang pernah terjun ke lembah gaming  itu...
Saya sedar hakikat video games yang sebenar...
Ketagihannya bukan sebarang ketagihan...
Tapi umpama perokok tegar yang ingin meninggalkan rokoknya...
Memerlukan sebuah mujahadah yang besar untuk meninggalkannya...
Tapi sememangnya ia boleh ditinggalkan...
Katakan "Sayonara Jahiliyah!", dan terus tinggalkan segalanya seratus peratus...

Tapi...
Perlu juga diingatkan...
Kekuatan untuk meninggalkan perkara-perkara tak berguna bukan perlu ditunggu...
Tapi ia perlu dibina...

"Adus, sayang la nak tinggalkan awek saya ni. Dia ni solehah la bang! Sangat-sangat solehah...", uajr seorang anak muda...

"Saya masih tak punya kekuatan nak tinggalkan DotA. Best kottt!!!", ujar seorang gamers yang terkenal di kolejnya dengan kehebatannya bermain DotA...

Sebab pernah tercampak dalam dunia itu...
Mungkin boleh saya perkongsikan cara-cara untuk meniggalkan video games...
Mulakan dengan perkatakan kepada diri bahawa kita mampu melakukannya...
Dan terus remove dan uninstall semua games yang masih ada dalam laptop...
Andai ada member-member yang ajak layan game...
Belajarlah untuk berkata "Tidak! Aku ada banyak kerja nak disiapkan..."
Andai tak tahan tengok member tengah layan game...
Lari dari tempat kejadian...
Tak lupa juga...
Hati sememangnya perlu dibina...
Berdoalah pada Allah...
Supaya hati ini kuat untuk menghindarkan diri pada perkara-perkara lagha...

Dan saya ada secret recipe sebagai catalyst untuk meninggalkan perkara-perkara lagha ini..
Nak tahu apa?
Mungkin ramai yang takkan sanggup menerimanya...
Hmmm...
Ok, biarlah saya beritahu di catatan ini...
Ubatnya adalah usrah!
Apa?
Ya, usrah...

Sememangnya sebab usrah saya telah berubah pada hari ini...
Sebab usrah saya punya kekuatan untuk meninggalkan perkara-perkara melalaikan...
Dengan izin ALLAH SWT...
Sentiasa ada sahabat yang mampu dikongsi dengannya masalah kita...
Sentiasa ada sahabat yang kan menegur kita...
Yang memperingatkan kita....
Semuanya kan lebih efektif dengan usrah...
Join usrah, dan jadikan diri sebagai ahli yang komited...
Tapi study jangan tinggal eh...
Hehe...
Supaya yang dikejar datang bergolek...
Yang dikendong menyerah diri kepada kita...
*Terbuat peribahasa baru eh?

Dulu...
Saya layan lagu rock kapak...
Sebut ajer apa..
Wings? Ukays? BPR?Bunkface? Ekamatra? Iklim?
Semuanya pernah saya layan...
Lagu jiwang lagu memuji kekasih...
Saya pernah berada di arena itu...

Dulu...
Saya seorang gamers...
Sebut ajer ape...
Prince of Persia? DotA? PES? Call of Duty?
Semuanya pernah saya habiskan...
Semuanya dianggap untuk release tension, kononnya...
Saya pernah menjadi penagih games di saat itu...

Tapi hari ini...
Sayonara jahiliyah...
Semuanya sudah ditinggalkan...
Hati ini dibina melalui usrah...
InsyaALLAH...
Semoga terus tsabat(setia)...

Kesal juga...
Sebab di saat ingin berubah...
Ada sahaja suara-suara yang mengatakan...
"Alah, ko pun dulu layan jugak!!!"
Dan saya anggap itu sebagai satu ujian untuk terus berubah...
Sebab sentiasa ada sahabat-sahabat yang sentiasa menyokong diri ini untuk berubah...
Alhamdulillah...

Jadi...
Jom tinggalkan benda-benda merapu...
Jom menjadi seorang mukmin yang berjaya...
Yang khusyuk kerjanya...
Yang meninggalkan perkara-perkara lagha...
InsyaALLAH...
Akan sentiasa saya doakan usaha kita bersama...

Salam perubahan...
Untuk diri ini...
Dan juga buat sahabat-sahabat seperjuangan...
InsyaALLAH...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...