Wednesday, November 3, 2010

Ia Datang Lagi, Sebagaimana Kebiasaannya...

01:34
Rabu
3 November 2010

"...Air dah ada depan rumah. Dalam pukul 3 pagi nanti naik la barangkali..", suara ummi di hujung talian.

"Eh? Banjir ko?", saya bertanya...

"Ha'ah! Kan dah bulan sebelas nih. Hujan tak berenti dah berapa hari dah...", ummi membalas...

"Ish ish ish, tak perasan dah November. Sebab kat sini hujan takde la berat sangat..."


**************************************


Hmmm...
Jelas ke?

Semalam saya telefon ke rumah...
Sebab nak cerita pasal cuti hari raya AidilAdha tahun ini...
Saya kan balik...
Kalau tahun sebelumnya...
Saya tidak balik...
Beraya di KMB...
Sungguh tak percaya...

Dalam panggilan itu...
Rumah saya dah banjir...
Herk! 0_o
Tak perasan bulan November dah menjengah...
Musim tengkujuh datang sebagaimana tetamu wajib tahunan...
Walaubagaimanapun...
Kami sekeluarga amat bersyukur kerana banjir di kampung saya tidaklah sampai ke tahap semua penduduk terpaksa berpindah...
Sebab air hanya masuk ke paras betis...
Dan bilik saya sememangnya telah ditinggikan lantainya...
Abah buat sebegitu supaya kami ada tempat untuk menyelamatkan diri disaat banjir...

Tapi kenangan banjir besar tahun 2004 memang tak dapat dilupakan...
Sebab air naik hingga ke paras lutut...
Di saat itu...
Paras air depan rumah paras dada saya...
Ya, paras dada saya...
Bukan dada itik atau dada ayam...
Sehingga itu tahun sejarah saya merasa berada di tempat pemindahan...

Masa air naik memang best...
Tapi...
Di saat air mulai surut..
Perghhh...
Nak sental lumpur yang menempel di dinding satu hal...
Fuh...
Memang kalau kerja mencuci rumah...
Boleh hilang berat badan saya 5kg..
Ye ke?
Entah, barangkali kalau saya seorang yang mencuci rumah tanpa bantuan sesiapa...
Hehe...

Mungkin tak ramai yang merasai peluang banjir nih...
Masih teringat di saat kanak-kanak...
Erm,bukan zaman kanak-kanak, zaman remaja sekarang pun...
Masa air sedang naik...
Ikan dah mula kelihatan di atas jalan..
Ya, atas jalan raya...
Saya dengan sahabat-sahabat sejak kecil masa tu kan ambil peluang...
Tangkap ajer guna papepun...
Kalau nak ekstrem, guna tangan pun boleh...
Teknik ni hanya boleh diguna masa paras air atas jalan a.k.a di halaman rumah setakat buku lali...
Ada yang bersemangat sampai guna tudung saji...
Tudung saji yang dah lama yer...
Bukan yang masih guna...

Kalau paras air dah mencapai paras pinggang...
Kami menggelarkannya sebagai kategori 'laut dalam'...
Maksudnya?
Hmmm...
Terpaksa guna pancing...
Senang ajer...
Bawak 50sen...
Pergi kedai kat seberang jalan...
Beli tali tasi, mata kail saiz kecil, batu ladung saiz kecil...
Pasang umpan, kebiasaannya anak katak cacing...
Kadang-kadang guna roti pun ader...
Ish3...
Hmmm, buat kail guna batang penyapu pun jalan...
Pastu, pancing ajer ikan sama ada dalam parit atau belakang rumah...
Bagi saya dan adik lelaki saya...
Guna cara senang....
Pasang mata kail dalam 5 set semuanya, tanpa sambung kat batang 'joran'...
Kami ikat ajer kat pintu pagar...
Kat depan rumah...
Dengan kat belakang rumah...
Esok pagi dengan izin Allah dapat lah sekor dua...
Seronok sebab dapat makan usaha tangan sendiri...
Ikan apa?
Ada keli, haruan, sepat...
Kalau nak pancing toman, anda salah tempat yer...

Pernah ada sekali...
Kami buat rakit guna batang pisang...
Tu zaman arwah Ahmad Loutefi masih ada...
Arwah meninggal pasa tahun 2004 dalam satu kemalangan jalan raya...
Al-fatihah untuknya...
Sebab arwah sangat terer dalam ilmu buat rakit...
Masa tu zaman sekolah rendah...
Ada yang buat 'perahu' guna tong dram yang dibelah dua...
Tu bagi sesiapa yang saiz kecil...
Kalau yang kusss semangaatttt cam saya...
Lupakan saja nak buat rakit guna tong dram...
Hehe...

Dalam kegembiraan banjir masa dulu-dulu...
Ada satu benda yang takkan saya lupakan...
Saya tak ingat peristiwa ni...
Tapi ummi dengan abah yang ceritakan...
Sebab masa tu umur saya 4 tahun... 
Ummi kata...
Masa tu air tengah naik...
Semua orang sibuk nak selamatkan barang-barang...
Tiba-tiba saya hilang...
Ummi kata saya jatuh dalam parit...
Hanya nampak rambut ajer...
Tapi nasib baik ada sorang pak cik yang lalu situ nampak...
Dia sempat tarik saya dengan pegang kepala ini...
Alhamdulillah...
Nasib baik pak cik tu sedang berada berdekatan dengan parit tu...
Kalau tak, mungkin blog ni dah tak wujud hari ini...
Dan mungkin jua SMACH takkan bertemu dengan saya...
Dan semestinya roomate Fadhli Hasin Basri bukannya Ikram Mohd Noor...
Tetapi kadang-kadang terfikir...
Andai di masa berumur 4 tahun itu saya menghadap ALLAH SWT...
Di mana saya kan berada?
Hmmm...

Namun semestinya ALLAH dah tetapkan segalanya bahawa saya bukan menghadap-Nya melalui banjir...
Entah melalui apa...
Cuma mengharapkan menghadap-Nya dalam keadaan diri ini gembira menghadap-Nya...
Bukan dalam keadaan yang cemas dan takut tambahan pula dengan wajah yang hitam...
Nauzubillah...

Dan saya sedang terfikir...
Yang sedang mengemas rumah sekarang hanya tiga orang...
Abah, ummi, dan adik lelaki saya...
Sebab adik seorang lagi baru berumur 10 tahun...
Hmmm...
Kalau sebelum ini ringan sedikit beban abah barangkali..
Sebab saya ada untuk membantu...
Tenaga kerja ramai sikit kalau saya ada...
Tapi tahun ini banjir pertama datang tanpa saya di rumah...

Cuma mengharapkan diri ini mampu membanggakan keluarga di mana sahaja diri ini tercampak...
Sebab saya bukan datang dari keluarga yang mewah...
Hanya datang dari sebuah keluarga kecil...
Yang telah dididik sejak kecil oleh abah dan ummi...
Untuk menjadi seorang rijal yang sejati...
InsyaALLAH...
Dengan sebuah kehidupan yang sederhana...

Teringat pesan abah,
"Nak jadi doktor, jadi! Nak jadi engineer, jadi! Nak jadi cikgu pun, jadi! Cuma abah nak anak-anak abah semua jadi orang berguna yang boleh sumbang sesuatu..."

Hmmm...
Satu pesan untuk menjadi booster kepada saya...
Entah kenapa tiba-tiba sebak la pulak...
Hadeihhh...
Sebelum ada mata yang bergenang...
Mungkin sampai masa untuk saya tamatkan catatan kali ini...

Salam perjuangan...
Untuk diri ini...
Dan juga untuk sahabat-sahabat seperjuangan...
Semoga kan menjadi anak soleh dan solehah...
InsyaALLAH...
Doakan bersama...



Depan pintu pagar utama KMB...
^^

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...