Sunday, June 6, 2010

Dan Dia Pergi Jua...

14:30
Saturday
5th June 2010

Malam Khamis yang lepas, ana tengah lepak dengan  sahabat-sahabat sekampung di rumah, berkongsi idea tentang segala persiapan mereka untuk sambung pengajian selepas ini...

Tiba-tiba enset ini vibrate, ada mesej masuk.

"Batch kita, jannah sani vice ISAC Club baru meninggal dunia.sama2 kita sedekahkan al-fatihah buatnya."

-Kamal-

Ana baca mesej itu berulang kali...
Eh, datuk dia ke yang meninggal?
Ke ayah dia? 
Tapi ana cuba amati sekali lagi...
I'm speechless, terkedu, stunned....
Apekah?
Betulkah?

Ana call Kamal untuk dapatkan kesahihan...
Rasa cam masih tak percaya...
Ana cuma dapat tahu arwah meninggal semasa ikut program dengan rakan sekelas kat Langkawi...
Ana terus call room-mate kat KMB...
Sebab room-mate ana pun ikut jugak program tu...
Melalui call, ana dapat dengar keriuhan yang semacam...

"Li, betul ke berita yang aku dapat?", ana bertanya...
"Ha'ah, sahih. Aku kat hospital sekarang.", jawab sahabat ana...

Ana terus letak panggilan... 
Masih rasa semacam...

"Ada kawan kolej meninggal ke?", tanya sahabat ana yang tengah berada di rumah tu...
"Ha'ah. Aku balik dulu, nak check dalam Facebook jap..."

Dan ternyata, memang benar...
Satu kepahitan yang mesti ana terima pada malam itu...
Bertambahnya lagi seorang kenalan ana yang pergi dulu menemui-Nya...
Termasuk dia, maka sudah 8 orang sahabat-sahabat ana yang pergi dijemput Ilahi...
Al-fatihah untuk dirinya...

*************************************************

Setahun ana hidup di KMB...
Ana akui ana tak berapa kenal sangat dengan arwah...
Tapi ana cukup kenal dengan semangatnya...
Dengan keperibadiannya...
Dengan ilmu yang ada pada dirinya...

Dia seorang yang cukup hebat...
Akhlaknya terjaga...
Akidahnya terjaga...
Pergaulannya cukup terjaga...
Hinggakan ana cuma ada satu pengalaman sahaja bercakap dengannya...
Itupun kerana keadaan yang mendesak...
Semasa memegang amanah untuk menyediakan kelengkapan Majlis Sambutan Maulidur Rasul baru-baru ini..
That's the first time, and that's the last time...

Dan hari ini, walaupun dua hari telah berlalu...
Ana tersedar, bahawa KMB telah kehilangan seorang muslimah yang sejati...
Tarbiyatul Muslimah (TM) telah kehilangan seorang ahli yang sangat berdedikasi...
Islamic Arts Club (ISAC) KMB kehilangan seorang Vice President yang cukup hebat...
Meeting ISAC selepas ini, tidak akan terdengar lagi suara itu...
Yang sentiasa memberi idea, membetulkan, dan mengkritik perjalanan pertabiyahan ahli kelab...

Walaupun dia seorang akhawat...
Tapi ana turut terasa dengan kehilangan ini...
Kerana dialah wanita pertama yang cukup hebat pernah ana kenal dalam perjuangan ini...
Ramai yang menangisi pemergiannya...
Dan mula terfikir...
Andai kata diri ini berada di tempatnya...
Adakah diri ini akan ditangisi sebagaimana dia?
Atau mereka hanya akan mendengar berita itu tanpa merasa apa-apa?

Pemergian ini...
Mungkin ada hikmahnya walaupun tersangat pahit untuk diterima...
Satu peringatan daripada Allah SWT untuk diri ini...
Bahawa maut itu tak pernah mengenal usia...

Dalam menjalani hidup ini sejak ana masih kecil...
Ana telah kehilangan 8 orang sahabat yang telah pergi...
Perginya mereka tanpa kembali lagi...
Kenangan bersama mereka tak mungkin diri ini dapat melupakan...
Kerana wajah-wajah yang telah pergi ini akan sentiasa subur dalam ingatan...
Dan InsyaALLAH akan terus subur dalam doaku...

Dan hari ini, ku utus doa ini...
"Ya ALLAH, tempatkanlah dia di JannahMU, sebagaimana namanya....
Redhailah dirinya...
Redhailah perjuangannya menegakkan kalimah ALLAH sepanjang hayatnya...
Jadikanlah dia bidadari syurga yang pernah aku tatap wajahnya...
Namun siapalah diri ini untuk memohon permintaan sebegini terhadapmu ya Rabbi..."

Dan ana tak tahu apa akan berlaku untuk meeting pertama Minggu Penghayatan Islam sebaik sahaja selepas cuti semester ini...
Semestinya Tarbiyatul Muslimah (TM) dan Biro Kerohanian & Tarbiyah (BERKAT) akan terasa kehilangan wanita ini...

Dan untuk kepada keluarganya...
Ana berharap agar mereka tabah dengan pemergian puteri mereka yang solehah ini...
Kerana ana sedar...
Puteri yang solehah ini tercipta hasil didikan keluarganya yang cukup hebat...
InsyaALLAH, doakanlah dia yang telah pergi...

Untuk TM & BERKAT...
Tangisilah pemergiannya...
Tetapi bukan untuk selamanya...
Gunakanlah semangatnya yang pernah kita lihat...
Untuk terus menegakkan kalimah ALLAH di dunia ini...
Dan perjuangan kita masih terlalu panjang...

Untuk Islamic Arts Club (ISAC)...
Mereka telah kehilangan salah satu tunjang utama mereka...
Tunjang ini yang terus memastikan proses mentarbiyah ahli kelab sentiasa berjalan...
Namun tunjang ini telah pergi meninggalkan kita...
Teruskanlah perjuangan kita...
Gunakalah semangat dia...
Supaya tarbiyah untuk memahami islam itu akan terus berjalan dalam diri kita...

Dan walaupun junior yang akan mendaftarkan diri di KMB semestinya tidak akan mengenalinya...
Tapi ana amat mengharapkan agar mereka dapat merasai semangat dia...
Semangat yang tidak pernah luntur...
Dan dapat merasai keperibadiannya yang unggul itu...

Dan buat dia yang telah pergi...
Diri ini akan sentiasa mendoakan...
Agar dirinya diredhai Allah...
Kerna keredhaan itulah yang membawa kita ke syurga...
InsyaALLAH...

Walaupun diri ini tidaklah mengenali dirinya dengan rapat...
Izinkanlah diri ini menggunakan semangat dirimu...

In memoir of NURUL JANNAH BINTI AHMAD SANI...

2 comments:

adilah said...

kita x merapi dia pergi...
sama2 kita doakan, cita2 arwah betemu Allah tercapai d alam sana...

pRincEssaLiE said...

dia memang seorang wanita yang hebat...
dari zaman persekolahan lagi dah terserlah kehebatan die dalam dakwah dan tarbiyah...
sma2 la kita doakan utk kesejahteraan dia di sana...
ana rindukan dia sangat!

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...