Wednesday, June 2, 2010

Buat Sahabat Sejak Kecil....

15:51
Wednesday
2th June 2010

Masihkah kita ingat?
Di saat itu, hujan lebat...
Kita bersama-sama bermain dalam hujan...
Semuanya basah..
Yang paling best, kita main dalam lumpur...
Selipar yang nipis menjadi tebal dek lumpur yang terpalit...
Balik rumah, kita kena marah sebab badan habis kotor2...
Tapi itulah kenangan kita...

Masihkah kita ingat?
Di waktu banjir itu, kita bersuka ria...
Kita tebang pokok pisang dalam belukar itu...
Betapa usahanya kita...
Kita ambil batang kayu dan tali...
Kita ikat buat rakit...
Kita main sama-sama...
Ada yang bergaduh sebab ada yang naik lama sangat atas rakit...
Gaduh, tapi lepas tu berbaik balik...
Tapi itulah kenangan kita....

Masihkah kita ingat?
Petang itu kita main bola...
Sepak punya sepak...
Tapi asal main...
Sampai ada yang gaduh-gaduh...
Sebab asyik orang sama yang jaga gol dan orang sama ajer yang jadi 'defender'...
Tapi lepas main kita berbaik balik...
Itulah kenangan kita...

Masihkah kita ingat?
Kita kumpul perca-perca kain...
Kita bina khemah atas pokok...
Kita panjat pokok...
Siap ajer khemah, kita tambah dengan tangga...
Kreatif jugak, siap ada khemah atas pokok...
Pastu ada yang siap gaduh...
Sebab ada yang nak buat sistem 'cukai'..
Tapi lepas tu semuanya naik...
Itulah kenangan kita...

Masihkah kita ingat?
Apabila kita mula menjengah ke alam remaja...
Mula masuk ke sekolah menengah...
Aku terpaksa tinggal kat asrama...
Terpisah sekejap dari korang..
Tapi bila balik, kita tetap bermesra...

Masihkah kita ingat?
Masa bila dah remaja...
Duit raya kita mula sedikit...
Sebab semua dah mula besar...
Dah tak sama dengan kanak-kanak...
Itulah kenangan kita...

Paling sedih...
Aku masih ingat...
Masa exam tengah tahun...
Pagi tu aku dapat call...
Seorang dari kita dah tinggalkan kita...
Buat selamanya, dan takkan kembali lagi...
Sahabat kita itu kemalangan...
Aku masih ingat...
Balik ajer rumah seminggu selepas itu...
Kita mula rasa pelik, dah tak cukup ahli kita...
Perginya seolah-olah meninggalkan satu bata yang kosong dalam satu bangunan persahabatan..
Namun hanya doa ini yang dapat diutus, kerna kita dan dia sudah berbeza alam...
Dan itulah hanya kenangan kita dan dia yang tinggal...
Wahai sahabat yang telah pergi, walaupun kami tiada sekeping gambar pun saat bersamamu..
Tapi kami sentiasa mengingatimu...

Lepas ajer result SPM keluar..
Aku terpaksa tinggalkan korang semua...
Memburu ilmu di Banting...
Terpaksa berhijrah ke Selangor...
Tapi yang paling manis..
Korang semua sanggup datang ke rumah aku sehari sebelum tu...
Bertemu sebelum aku pergi...
Sebab kepulangan aku selepas ini hanya sekali dalam beberapa bulan..
Tapi korang masih lagi di kampung...
Meneruskan hidup untuk SPM yang mendatang...
Yer la, aku tua setahun dari korang semua... ^^

Dan beberapa bulan yang lepas...
Result SPM korang pula keluar...
Alhamdulillah...
Korang memang membanggakan aku...
Dan masing-masing mula sibuk mencari tempat untuk meneruskan pengajian...
Ada yang dapat tawaran 'business & management'...
Ada yang akan ke Cheras untuk perakaunan...
Itulah yang membuatkan aku bangga...
Sahabat-sahabat aku bukannya manusia yang rosak...

Dua malam yang lepas...
Kita keluar beramai-ramai...
Lepak tepi kat restoran di tebing Sungai Kelantan...
Lepas Isyak hingga ke pukul 12 tengah malam...
Kita borak-borak pasal hala tuju kita selepas ini...
Itulah kenangan kita bersama...

Dan petang semalam...
Kita hantar seorang sahabat kita ke stesen kereta api Wakaf Bharu...
Sahabat kita yang seorang ni dah nak masuk KUIS...
Dan yang lain akan terus menyusul selepas ini...

Hari ini...
Aku mula terfikir...
Selepas hari ini...
Mungkin susah untuk kita berkumpul semua sekali...
Sebab mungkin di saat aku cuti...
Ada yang masih belum cuti...
Mungkin kita hanya boleh berkumpul semua sekali semasa hari raya ajer...
Tu pun hanya setahun sekali...

Dan petang ini...
Izinkan aku coretkan segala-galanya di sini...
Walaupun asalnya blog ini aku bina untuk perkongsian dan pengisian...
Tapi biarlah aku jadikan blog ini sebagai satu kenangan aku...
Bahawa kita pernah bersama...
Sejak kita masih memakai pampers..
Hingga kita sudah mula besar panjang...

Dan...
Izinkan aku berhenti di sini...
Kerna aku dah tak berdaya lagi untuk meneruskan warkah ini...
Hati aku dah sebak sejak dari tadi...
Aku sangat berharap agar wajah korang tak pernah luput dari ingatan ini...
Dan wajah aku tak luput dari ingatan korang...

Walau selepas ini tercampak di mana jua kita...
Izinkanlah diri ini untuk terus bersama...
Manfaatkan enset & Facebook...
Kerna itulah medium kita...

Persahabatan kita yang sudah berbelas tahun ini...
Jadikanlah ianya kerana Allah...
Supaya kita berpisah tidak resah...
Bertemu tidak jemu...

Salam perjuangan...
Untuk sahabat-sahabatku ini....
Yang sentiasa menemani aku...
Sejak aku masih lagi bergelar kanak-kanak...
Hingga aku sudahpun dewasa...

Maafkan diri ini....

2 comments:

TheLightOfGuidance said...

setiap pertemuan pasti ada pengakhirannya,,,tapi pertemuan denganNYA tiada pengakhiran,,,

fahim =) said...

alhamdulillah akhi

kerna ada sahabat yang melebih-lebihkan orang lain daripada diri sndiri
adalah sebaik-baik ukkhuwwah!

tumpang lalu kat blog ni...ehehe

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...