Wednesday, July 7, 2010

Hadiah Apa Lagi Yang paling Bermakna Selain Ini?

17:39
Selasa
6 Julai 2010

"Salam, Am. Engko pergi mana tadi? Takde masa sesi mathurat..."

"Am, mana engko kat tazkirah tadi?"

"Camne, iman sihat?"

"Am, aku nampak engko kat concourse tadi. Posisi engko dekat sangat dengan muslimah. Jaga sikit erk."

"Quran dah berapa page ari ni?"

"Takde duit? Jom aku belanja."

"Petang ni usrah erk. Engko jadi mc bleh?"

"Jom buka puasa dalam talam petang nih. Aku yang ambilkan makanan erk!"

"Malam ni kita tidur surau nak?. Ada sedikit pengisian. Jom!"

Dan berbagai lagi dialog yang telah menghiasi hidup ini...
Di sini...
Aku berjumpa dengan ketenangan...
Anugerah sebuah persahabatan yang sangat bermakna...
Sahabat-sahabat yang sentiasa mengambil peduli diri ini...
Yang sentiasa menjaga iman ini...
Yang menjadi tempat untuk berubat di saat iman tengah lemah...
Yang menjadi tempat untuk mengadu di saat masalah sedang membuntukan fikiran...

Maka...
Aku tertanya...
Apakah masih ada hadiah yang lebih hebat dari persahabatan ini?
Sebuah persahabatan yang dibina atas dasar akidah bersama...
Yang sentiasa memperbetulkan diri ini...
Di saat diri ini melakukan kesalahan...
Yang sentiasa saling menasihati...
Yang bukan hanya mengambil berat tentang kesihatan tubuh badan...
Tetapi turut mengambil berat kesihatan iman ini...
Alhamdulillah...
Terima kasih, sahabat...

Tak lupa jua...
Sahabat-sahabat yang sentiasa bertanya khabar dari jauh...
Walau kita jauh di mata...
Tetapi kita tetap disatukan di atas jalan yang indah ini...
Yang sentiasa memberikan sokongan...
Dan aku tertanya...
Masihkah ada hadiah yang lebih bermakna lagi?
Selain daripada persahabatan ini?

Yang marah kerana kita membuat kesalahan...
Namun kemarahan itu hanya pada mulut...
Kerana hati menyayangi satu sama lain....

Indahnya persahabatan ini...
Lebih indah daripada sepasang kekasih....
Yang merindui cinta hatinya...
Namun disandarkan pada nafsu...
Namun cinta kita disandarkan pada yang halal...
Tapi bila sebut pasal seorang sahabat mencintai sahabatnya yang lain...
Orang akan kata,"Gay ke hape diorang nih..."
Astaghfirullah...
Adakah sesempit itu kita memahami cinta?
Adakah makna cinta itu hanya terletak pada gelifriend dan boyofriend?


Ya ALLAH...
Jadikanlah kami hamba yang bersyukur kepadaMU...
Sebab Engkau telah menghadiahkan kami persahabatan ini...
Hadiah yang paling bermakna untuk diri kami...
InsyaALLAH...

Salam persahabatan...
Dari diri ini...
Dan untuk semua sahabat...
Yang memahami jiwa ini...

1 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...