Sunday, January 23, 2011

Pemesong Hati 'Kami'...

10:39
Ahad
23 Januari 2010

Bismillahirrahmanirrahim....'


Terlalu banyak yang saya bimbangkan ketika ini. Mungkin itu penyebab kepada tekanan darah naik sedikit (wohoho....). Ditekan lagi dengan submission segala assignment yang kian hampir. Ditambah lagi dengan hari yang berjalan semakin hampir dengan final exam IB. Merunsingkan juga dengan pertumbuhan tunas-tunas yang sedang mekar bercambah di sekeliling ini.Tunas perjuangan yang kan disambung oleh sahabat-sahabat generasi seterusnya selepas habis tempoh masa saya di Kolej Muslim Brotherhood (KMB). Tapi, semestinya kisah sebenar jalan ini adalah selepas fasa hidup di KMB ini sendiri...

Apa yang sedang saya runsingkan?

Hmmm...

Jom tinjau satu hadis daripada Rasulullah SAW...

Amirul Mukminin Abi Hafsh Umar bin Khattab ra berkata,
aku mendengar Rasulullah SAW bersabda,
"Sesungguhnya setiap amalan itu disertai niat dan setiap orang mendapat 
balsan amal sesuai dengan niatnya. 
Barangisapa yang berhijrah hanya kerana ALLAH dan Rasul-Nya, maka
hijrahnya itu menuju Allah & Rasul-Nya.
Barangsiapa hijrahnya kerana dunia yang ia harapkan atau kerana
wanita yang ingin ia nikahi, maka
hijrahnya itu menuju yang ia inginkan..."

(Diriwayatkan oleh Abu Abdullah Muhammad &
Abul Hussain Muslim bin Al-Hajjaj, boleh dijumpa pada Hadis 1 
dari Hadis 40 Imam Nawawi)


Hmmm...
Saya kira kalau baca hadis dengan teliti kita kan jumpa dengan maksud hadis ni tentang niat. Ramai antara kita yang tahu tentang kisah di sebalik hadis ni kan?
Kisah asal hadis ni tentang seorang sahabat yang berhijrah dari Mekah ke Madinah masa hijrah Rasulullah SAW. Tapi si sahabat yang seorang ini berhijrah ke Rasulullah untuk memenuhi terms & condition yang dikenakan oleh seorang wanita yang dikatakan bernama Ummu Qais. Si sahabat ni dikehendaki berhijrah ke Madinah andai mahu mengahwini si wanita berkenaan. Maka keluarlah hadis ini untuk menceritakan tentang niat kita yang kadang-kadang terpesong. Jarak Mekah ke Madinah bukan dekat eh! Pastu berjalan kaki atau ber-unta atau ber-kuda atau ber-apa2 lagi...

**********************************

Realiti hari ini???

Saya cukup bimbang kerana kadang-kadangi saya terdengar gurauan sesama ikhwah. Andai gurauan tentang benda lain saya terima, tapi andai ada yang berseloroh hingga menimbulkan nama-nama di pihak sebelas sana saya kurang bersetuju.

Pihak mana???

Ermmm...
Pihak sisters. 

Memang tak dapat dinafikan bahawa sehebat mana pun seorang ikhwah itu, dia tetap seorang lelaki....

Teringat pesan Ustaz Faridul Farhan masa kali terakhir saya bersua dengannya kira-kira dua minggu lalu. Pesannya agar kami di pihak brothers tidak mudah terpesong hati dengan pihak sisters.

Saya masih ingat selorohnya, "Ramai akhawat yang cun-cun yang dapat kahwin awal padahal yang hebat hingga pegang dua tiga usrah masih berlambak. Antum jangan sampai mudah terpesong macam ni..."

Betul...
Bukan saya sibuk nak bincang isu kahwin di awal usia dua puluh ni, cuma saya sendiri bimbang andai ada ikhwah yang telah dipesong hatinya dek kehadiran pihak sisters. Memang ramai yang tahu bahawa biasanya ikhwah kan kahwin menggunakan kaedah Baitul Muslim, minta pertolongan orang tengah yang biasanya terdiri daripada murabbi masing-masing. Tapi takkan dah nak fikir tentang Baitul Muslim sedangkan masanya pun belum sampai...

Saya amat mengharapkan andai yang membaca kan memahami maksud sebenar yang ingin saya sampaikan..
Jangan hingga nanti terkeluar istilah kapel dakwah...
Adeih...
Kapel islamik dah mula masuk pasaran filem dan drama...

Mungkin istilah Baitul Muslim itu sendiri perlu dijelaskan dan difahamkan terlebih dahulu. Takkan dah terlupa bahawa Baitul Muslim itu adalah komponen kedua dalam memenuhi Maratib Amal.
Er, Maratib Amal itu apa?
Hmm, google ajer. Sebab kalau nak saya sebutkan jadi panjang pulak di sini...

Atau masih belum sampai lagi kah masanya untuk kita kawal diri masing-masing?
Kawal emosi dan perasaan masing-masing?
Kawal keinginan masing-masing?

Perlu difikir bersama...

InsyaALLAH...

Salam perjuangan...
Untuk diri ini...
Untuk ikhwah seperjuangan...
Untuk sahabat yang memahami..
Semoga terus tsabat...

^^

As long as our intention is pure...


p?s: memahami apa itu baitul muslim amat penting supaya perkahwinan dalam islam dapat difahami dengan jelas...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...