Thursday, January 20, 2011

Terlepas Pandang...

01:58
Khamis
20 Januari 2010


Bismillahirrahmanirrahim...

Terus-terang saya agak gusar dengan waktu sekarang ini. Gusar dengan benda-benda yang perlu dihadapi oleh saya sendiri, sahabat-sahabat saya, dan lebih-lebih lagi dengan adik-adik saya. Saya bimbang tentang satu masalah baru yang sedang timbul sekarang, lambakan cerita-cerita hantu dan cerita komedi yang mengarut.

Senang...
Ke masih tak jelas apa yang saya perkatakan?

Tentang filem-filem komedi, saya bukan tak menyetujuinya, cuma kadang-kadang saya seram dengan segala benda yang dilambakkan sekali ke dalam satu elemen yang amat menakutkan. Ditambah dengan unsur komedi seram, diburukkan lagi dengan biadapnya sikap-sikap setiap watak.

 Lihat sahaja tentang filem terbaru yang saya dapat dari seorang member.

Tentang sebuah filem komedi seram, yang kononnya menentang kepercayaan tahyul. Tapi saya bimbang dengan setiap elemen yang disertakan bersama dengan filem itu. Memang ada yang berpendapat tak mengapa, tapi jangan sampai terlepas pandang sesuatu.

Saya bimbang melihat adik-adik saya yang sedang di-brain wash oleh media tentang wujudnya hantu...
Tentang fungsi ustaz hanya sekadar penghalau hantu...
Si ustaz kan berlawan dengan si hantu umpama 'final battle' Bezita dengan Son Goku yang baru dihidupkan dari alam kematian. Kemudian keluar aura-aura, bumi bergegar, angin ribut tiba-tiba menjengah..

Bimbang...
Sangat-sangat bimbang...

Memang mungkin dari satu sudut kita melihat ini semua hanya sebagai satu hiburan. Tapi, bagaimana dengan pihak lain?
Bagaimana dengan golongan pewaris selepas ini?
Bagaimana dengan kanak-kanak hari ini?

Pernah saya melihat beberapa orang sepupu saya yang telah dipengaruhi oleh media sebegini. Anak-anak kecil meniru gaya-gaya biadap Shin Chan. Anak-anak kecil yang takut untuk berada seorang diri kerana dimomokkan oleh terernya hantu dalam drama-drama dan filem...

Ermmmm...
Camne nak settle masalah ni?

Bermula dengan diri kita....

Sentiasa meninjau kepada sisi gelap sesuatu itu. Tak kira apa itu 'sesuatu' itu. Facebook, blog, filem, drama, lagu, buku, bla3....
Jangan kerna kita suka pada sesuatu itu, kerna kita terlalu taksub dengan drama itu drama ini, hingga kita mengiyakan segalanya. Jangan nanti terlepas pandang pada banyak benda.

Teringat kepada penulisan Ustaz Faridul Farhan tentang blind spot...

Memang, jangan kerna kita terlalu taksub dengan itu dan ini hingga kita terlepas pandang sudut negatif yang ada pada sesuatu itu.

Saya bimbang dengan penyebaran filem 'Glee' yang agak aktif sekarang di sekeliling diri saya. Sebab? Entah, perlu hurai ke? Rasa semua dah faham, benda simple ajer kan?
Jadi, jom didik diri kita supaya jadi generasi yang lebih baik. Sebab generasi penerus kan lahir dari generasi kita sendiri.

Didik diri kita agar orang sekeliling akn terasa tempiasnya. Andai tak mampu nak ubah sahabat-sahabat sekeliling kita, biarlah aura perubahan itu kan terkena pada keluarga kita. Maksud saya, pada adik-adik kita, abang dan kakak kita sendiri. Dan lagi baik andai semangat dan gerak kerja untuk perubahan itu turut terkena pada ibu bapa kita. Sebab menegur orang yang lebih tua tak sama dengan menegur orang yang lebih muda dari kita. Menegur orang tua kadang-kadang tak perlu pada perkataan, cukup pada perbuatan dan akhlak kita yang menyebabkan mereka turut terfikir dan berazam untuk berubah...

InsyaALLAH...
Wujudkan generasi yang mampu berfikir yang baik dan buruk...
Wujudkan generasi yang mampu melihat sesuatu dari pelbagai sudut pandangan...
Wujudkan generasi yang mampu membawa arus perubahan untuk masa depan...
Semuanya bermula dengan kita...
Kita!
Bukan saya...
Bukan kamu...
Tapi KITA!!!

Jom...
Jangan hanya tahu mengkritik dan mencela sesuatu yang kita tak suka...

InsyaALLAH...
Doakan pada semua...

(^_^)V

Menjadi generasi berfikir yang jelas baik & buruk segala yang ada...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...