Thursday, December 9, 2010

Ada Apa Dengan Ia???

22:39
Rabu
8 Disember 2010

Bismillahirrahmanirahim...

Seringkali kita terdengar...
Banyak ungkapan-ungkapan emas yang merujuk kepada sejarah...
Ada yang berkata bahawa sejarah adalah guru terbaik...
Atau dalam bahasa yang lebih mudah...
Guru yang terbaik bagi seorang individu adalah pengalaman...
Dan pengalaman itu sendiri adalah sejarah...
Apa taknya?
Pengalaman adalah masa lalu...
Maka, segala masa lalu adalah sejarah...
Ke salah?

Apa yang ada pada sebuah sejarah?
Hmmm...
Kalau ingat balik buku teks Sejarah Form 1...
Atau Form 3, saya tak seberapa ingat...
Ada ditulis satu ungkapan terkenal George Santayana yang merupakan seorang ahli falsafah,

"Those who cannot remember the past are condemned to repeat it"
(The Life of Reason, Volume 1,1905)

Kalau dilihat pada kata-kata George Santayana...
Dia merujuk kepada sesiapa yang lupa kepada sejarah...
Lupa kepada individu yang terlibat dalam 'menyusahkan' perjalanan masa...

Masih teringat kata-kata Cikgu Hafizi, guru Sejarah masa Form 2...
"Kalau awak terpijak di lubang ular yang sama, mungkin awak lupa. Tapi kalau kali ketiga terpijak lagi, tu maksudnya awak bodoh!"
Yang kenal Cikgu Hafizi mungkin kan faham mengapa saya letakkan tanda seru di penghujung ayatnya...
Sebab suaranya kuat...
Dan sehingga hari ini saya ingat kata-kata itu...

Biasa kalau dilihat pada sejarah..
Kita akan rujuk pada sejarah-sejarah jatuhnya sebuah tamadun...
Sebuah kerajaan...
Kita akan rujuk pada benda-benda yang tak best...

Teringat kata-kata Necmettin Erbakan...
Kenal tak siapa Erbakan ni?
Hmmm...
Erbakan adalah Perdana Menteri Turki tahun 1996 hingga 1997...
Errr, ni Perdana Menteri yang bukan sekular eh...
Kata Erbakan semasa sebuah perhimpunan mega pada 29 Mei 1996...
Yakni sebuah perhimpunan untuk memperingati hari jatuhnya Constantinople (Istanbul) ke tangan Sultan Muhammad al-Fatih pada 29 Mei 1953...
Kata Erbakan,

"Umat yang tidak mahu menoleh kepada sejarah adalah umat yang rugi.
Umat yang tiada sejarah tiada baginya 
masa depan"
(Necmettin Erbakan, 29 Mei 1996)

Saya sangat-sangat suka dengan ayat ni..
Sebab?
Ok, jom balik ke pendahuluan sejenak...
Kita kata pengalaman adalah guru yang terbaik..
Sebab pengalaman yang menyebabkan kita menjadi matang...

Seorang kanak-kanak lelaki yang berusia 8 tahun kita katakan kepadanya tidak matang...
Sebab dia masih lagi kurang dalam pengalaman...
Masih lagi kurang pengalaman menghadapi realiti sebuah masyarakat...
Pengalaman bergaul dengan masyarakat...
Pengalaman menghadapi ujian yang timbul akibat bersama dengan masyarakat...
Difitnah...
Dicaci...
Sebab tiada pengalaman ini...
Maka kanak-kanak ini menjadi tidak matang...

Tetapi...
Seandainya kanak-kanak ini tadi mempunyai banyak pengalaman...
Semestinya dia akan menjadi matang...
Mungkin matang melebihi usianya sendiri...
Teringat pengalaman saya sendiri...
Menonton sebuah video kanak-kanak Palestin dalam video Shift Your Paradigm...
Video ni boleh ditonton di YouTube...
Kanak-kanak perempuan ini sangat matang...
Sehingga boleh berhujah tentang dirinya dan keluarganya termasuk masyarakat yang hidup di sekelilingnya yang ditindas Israel...
Boleh lihat bagaimana dia mempersoalkan tentang bahagia apabila dia ditanya oleh wartawan...
Kanak-kanak ini menjadi matang kerana pengalaman jerih perit yang ada padanya...

Kata Imam Abu Qasim Al-Junaid...

"Sejarah merupakan salah satu daripada
tentera Allah untuk menguatkan hati..."

Mungkin kalau kita lihat pada realiti kita sendiri hari ini...
Kita umat islam hari ini menjadi tidak matang kerana kita lupakan sejarah..
Kita lupa pada sirah Rasulullah SAW itu sendiri...
Kita lupa pada Umaiyah..
Kita lupa jatuh bangunnya kerajaan Abbasiyah...
Kita lupa pada Turki Uthmaniyah...
Kita lupa pada kisah sebenar tentang Perang Salib...
Sebut Perang Salib, kita hanya ingat pada Salahuddin al-Ayubi...
Lupa pada kisah lain?
Atau kita tak tahu?
Kalau tak tahu, semakin dahsyat andai kita sendiri tiada pula inisiatif untuk mencari kisah-kisah sebenar...
Kita lupa pada hakikat sebuah islam...
Sering kita menganggap islam ini hanya sebagai sebuah agama...
Sebenarnya di sebalik sebuah agama ini, terlindung satu tamadun hebat...

Mungkin kerana jahilnya kita pada realiti kisah sebenar umat islam...
Tatkala disebut islam...
Yang kita lihat hanya serban...
Kopiah...
Tersengguk mengantuk di surau...
Gelak ketawa kerana lawak lucah penceramah kuliah maghrib...
Tahlil dan bla3...
Kita hanya lihat pada sudut ritual...

Kata akhi Farid Nazmi...
Ex-KMBians merangkap abang kepada Faiq Abdul Halim...
Pesannya semasa Khemah Ibadat tahun 2007 SMACH...

"Islam itu bukan hanya pada solat,zakat, puasa.
Tapi islam itu adalah segala-galanya.
Bermula dari awak bangun tidur pada pagi,dan tidur balik pada malamnya.
Malah masa tidur pun islam."

Kita sendiri lebih agungkan tokoh-tokoh barat dalam dunia sains...
Kita menzalimi umat islam yang memberi impak terbesar dalam perjalanan seharian kita..
Lupa kepada Nasir Din at-Tusi yang memperkenalkan Sines Rule...
Yang biasa kita guna dalam Additional Mathematics, perihal pengiraan segi tiga...
Sebut penerbangan, kita nampak Wright Brothers...
Lupa pada orang pertama yang terbang adalah Ibnu Firnas...
Yang menjumpai teori aerodinamik dan berjaya membuktikan teori itu dengan glider...
Lupa pada Jabir Ibnu Hayyan yang memjumpai asid sulfurik...
Yang turut memperkenalkan fractional distillation...
Walaupun pada masa itu petroleum masih belum dijumpai....Perghhhh....
Banyak yang kita tak tahu...
Dan kita hanya bergoyang kaki tanpa ada secebis usaha untuk mencari realiti sejarah umat islam...

Dan saya baru faham...
Mengapa secara kebiasaannya...
Langkah pertama untuk membina seorang rijal adalah dengan memperkenalkan sejarah islam padanya...
Biasanya, mereka akan dikenakan ISK(Ini Sejarah Kita) terlebih dahulu...
Yang menceritakan realiti jatuh bangunnya kita ini...
Dan jatuhnya kita pada 1924...(Apa? 1924? Mak aih, tak sampai 100 tahun lagi)
Sebagai pencetus semangat...
Dan untuk membuka lembaran baru dalam hakikat memahami erti perkataan islam...
Mungkin kerana kita lupa pada hakikat sejarah islam...
Maka kita menjadi allergi tatkala disebut islam...
Sebut islam...
Kita menyangka kita kena pakai serban...
Pakai jubah...
Simpan janggut panjang-panjang...
Tak boleh masuk bidang lain...
Hanya kena ambil jurusan syariah, usuluddin, pendidikan islam dan bla3...
Setakat itu sahaja kita kenal islam...
Maaf, saya bukan mengatakan ambil jurusan-jurusan ini salah...
Saya maksudkan, kita sudah menginjak dewasa...
Saya sendiri sudah 19 tahun..
Takkan kita nak faham islam dengan ilmu kanak-kanak umur 9 tahun?
Hesh, jangan-jangan...

Tapi...
Masalah juga dengan sejarah...
Banyak fakta yang disembunyikan...
Kisah sebenar dikaburkan supaya hanya 'orang-orang' itu yang menonjol...
Saya faham kenapa pelajar SPM dan PMR sangat-sangat boring dengan subjek Sejarah...
Saya pernah mengalami benda yang sama...
Sebab utama ialah...
Fakta-fakta sebenar disembunyikan...
Lihat sahaja buku teks kita semasa SPM dan PMR...
Hanya 'orang-orang' itu yang muncul...
Kita kenal Burhanuddin al-Helmi setakat Malayan Union....
Angkatan Wanita Sedar (AWAS) sebagai pembangkang...
Angkatan Pemuda Insaf (API) sebagai pengikut komunis...
Kita diajar untuk anggukkan kepala dan berkata ya kepada 'hero-hero' itu...
Diajar untuk memuji mereka...
Mengagungkan mereka...
Bukan diajar berfikir...
Hmmmm....
Syukur ambil International Baccalaureate (IB)...
Sebab diajar banyak untuk berfikir...

Lihat sahaja pada fakta tak munasabah...
Benarkah pedagang Arab datang ke Tanah Melayu untuk menjual dan membeli rempah ratus?
Dah tiada rempah ratus ke sampai kebulur sangat nak beli kat rantau Melayu?
Atau mereka nak berdakwah?
Tapi kita diajar mereka datang sebagai pedagang..
Jual itu,jual ini...
Kahwin dengan wanita tempatan, islamkan mereka...
Sultan pun tertarik menarik memang da bomb dengan mereka...
Join islam...
Wah, semudah itu?
Atau prioriti fakta itu diletak pada tempat salah?
Entah, fikir sendiri...

Sejarah yang saya maksudkan di sini adalah sejarah yang benar...
Realiti kisah kita yang sebenar...
Bukan yang dipengaruhi benda-benda pelik...

Cuma satu ingin saya ingatkan...
Baca buku sejarah...
Hati-hati juga dengan kesahihan fakta...
Sebab saya pernah terjumpa beberapa buku yang ditokok tambah jalan cerita supaya jadi 'sedap'...
Hmmm...
Baca dengan hati...
Kalau benar, hati akan mengiyakan...
Cuma dengan syarat, hati tidak mati tatkala kita membaca sejarah itu...

[Sighhhh...]

Teringat kata seorang professor di Oxford...
Saya tak ingat namanya...
Sebab buku yang ada sebutkan fakta ini ada dalam koleksi buku di rak saya di KMB...
dan sekarang saya di rumah...
Andai teringat, saya check balik nama professor ini...
Kata dia...

"Andai kamu ingin melihat kepada kehebatan 
dalam islam, cukup sahaja dengan sistem sanadnya..."

Sanad adalah sistem dalam hadis...
Yang setiap hadis..
Perawinya mesti bersambung terus pada Rasulullah...
Andai dalam rantaian itu ada keraguan..
Maka taraf hadis itu jatuh daripada taraf hadis sahih ke level yang lebih rendah...
Mungkin hassan atau hassan sahih...
Malah mungkin dhaif(lemah) malah maudhuk(palsu)...
Rantaian perawi ini berada sebelum "Rasulullah SAW berkata: "
Betulkan saya andai saya tersilap...

Kesimpulannya?
Jom hidupkan hati ini...
Bagaimana?
Dengan realiti sejarah lampau umat islam...
Realiti jatuh bangunnya diri kita..
Semoga dengan penghayatan sejarah yang sebenar...
Kita kan menjadi orang yang bersemangat untuk islam ini...
Kerna di sebalik sejarah itu...
Ada banyak realiti suka duka tentang hakikat kita sendiri...
Namun andai kita baca sejarah yang merapu dan diubah untuk kepentingan 'orang-orang' itu...
Kita kan bercelaru...
Sebab ia seolah-olah sebuah ilusi yang kita ingin jadikan sebagai sebuah material yang jelas...

Salam penghayatan sejarah...
Untuk diri ini...
Untuk sahabat-sahabat...
Untuk para pembaca....
Untuk ikhwah seperjuangan...
InsyaALLAH...
Semoga terus tsabat(setia)...
Untuk selamanya...

(^_^)V
*peaceeee....

ISK::pembuka minda yang mengalahkan
kem motivasi...

2 comments:

-mfr5071- said...

i like.
apa kata enta menulis siri sejarah islam d cni.
buat bnyak siri lah. klau kedebuk semua terus, ana pun bce tjuk je. hehe.

moga graf iman at least gradient zero akh musim2 cuti ni. jgn negatif sudah. doakan ana dan doakan semua. insyaAllah.

Abe Am said...

wohoho..best perkataan 'kedebuk' di situ...
iman bertambah berkurang based on perbuatan..
jom jaga mutabaah amal...
doakan utk suma org...

nak tulis sal sejarah susah sikit...
perlu fakta betol2 sahih...
kalau ragu2 memang was2 sikit..
buku rujukan suma kat KMB...
cuba buat kat tapak pembinaan...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...