Tuesday, December 7, 2010

Maintan or Improve?

10:10
Selasa
7 Disember 2010

Alhamdulillah...
Selamat tiba di rumah semalam...
Dan hari ini...
Cuti sem sedang bermula...

Ada yang masih tak balik...
Sebab ada yang nak siapkan kerja...
Ada yang terlibat dengan drama MPAC...
Ada yang akan ke Indonesia bagi misi kemanusiaan...
Dan ada yang bla3...

Tapi saya?
Hehehe..
Dah ada kat rumah sekarang...

Gembira?
Memang sangat gembira...
Siapa kata tak seronok balik rumah?
Entah, ada ke?
Kalau ada, tu menandakan dia ada masalah dengan keluarga dia sendiri, barangkali...

Tapi...
Dalam kegembiraan ini...
Terselit juga satu kebimbangan...
Sebab?
Bila balik rumah...
Mula hanyut sikit...
Iman mungkin diuji...
Tapi inilah medan ujian realiti...
Kalau selama ini kat KMB hidup dikelilingi ikhwah...
Tapi bila balik rumah boleh dikatakan agak bersendirian sikit...

Jadi...
Dalam cuti ini...
jom kita tanya diri sendiri...
Bagaimana dengan status iman?
Berkurang? Nauzubillah...
Maintain? Ermmmm...
Atau bertambah? InsyaALLAH?

Nak kata bersendirian?
Tak ade nyer...
Boleh ajer kalau saya nak 'larikan' diri sekejap...
Meluangkan masa bersama ikhwah-ikhwah Kelantan...
Cuti ini pun bakal terisi dengan banyak akiviti bersama ikhwah...
Yang pertama...
Hospital Attachment dengan geng seusrah di HUSM Kubang Kerian minggu depan selama seminggu..
InsyaALLAH...
Kemudian hari last...
Ada rehlah di Lata Tembakah pada hari last...
Secara rancangannya...
Kita merancang...
Namun ini semua memerlukan keizinan Allah...
Hehe...

Jadi...
Untuk langkah pertama yang selamat...
Jaga mutaba'ah amal dalam cuti ini...
Apa itu mutaba'ah amal?
Satu amal yang telah kita tetapkan untuk diri ini bagi mencapainya dalam setiap hari...
Contohnya al-Quran 1 juz sehari?
Wohoho...
Takdelah...
Mungkin tetapkan secara simple ajer...
Mungkin baca al-Quran 4 muka surat sehari dengan makna sekali...
Mathurat sekali sehari...
Dhuha...
Banyak lagi...
Dan jangan sempitkan mutaba'ah amal pada ibadat ritual semata-mata...
Study sejam sehari...
Baca buku ilmiah 20 minit sehari...
Habiskan satu buku ilmiah yang bukan pasal study setiap minggu...
Riadah 20 minit sehari...
Itupun boleh letak dalam mutaba'ah amal...

Ada yang kata...
"Eleh, hangat-hangat tahi ayam ajer..."

Ye ke?
Jawapannya,tak...
Sebab kami ikhwah-ikhwah di KMB...
Dan di mana-mana pun...
Hidup dengan Mutaba'ah amal...
Memang kalau buat sendiri-sendiri akan jadi hangat-hangat tahi ayam...

Jawapannya...
Kalau yang ada usrah...
Kan bagi report pada naqib masing-masing...
Bagi yang tak berusrah...
Hmmm...
Boleh ajer cari seorang sahabat...
Buat perjanjian dengan dia...
Setiap hari laporkan pada dia...

Rasa kalau sentuh bab mutaba'ah amal...
Yang merasa hidup dalam kemanisan berusrah kan memahaminya...
Kenapa saya katakan kemanisan berusrah?
Sebab...
Banyak ajer institusi pendidikan yang menjalankan usrah untuk pelajar-pelajar...
Dan yang datang dengan rasa dipaksa...
Tapi kemanisan berusrah kan lebih manis kalau kita datang dengan rela hati...
Ditambah lagi dengan usrah itu digerakkan oleh kita sendiri...
Bukannya dengan paksaan mana-mana pihak atasan kolej/universiti...
Itu lebih manis...
Sangat-sangat manis dan best...
Hehe...
Siyes siyes tak tipu...

Hmmm....
Maka dalam cuti ini...
Jom tanya diri sejenak...
Bagaimana kita nak buat dengan iman ini?
Kekalkan ia pada paras yang sama...
Atau tambah lagi?
Jom tambah...
Jom jom...

Kesimpulannya?
Senang ajer...
Salam menjaga status iman pada semua...
Pada diri saya sendiri...
Pada sahabat-sahabat...
Pada ikhwah-ikhwah seperjuangan...
Dan kepada semua para pembaca...
InsyaALLAH...
Tanya diri...
Masihkah ada secebis rasa sayang pada iman kita?
Atau dalam erti kata lain...
Masihkah kita sayang pada diri kita sendiri?
Hmmm...
Camne tu?
Jawab sendiri....
InsyaALLAH...

(^_^)V
*peaceeeee.....

2 comments:

-mfr5071- said...

(to all kmbian better anda tukar mode anda kpd mode serius dan skema sebelum terus membaca. One more thing, I’m not a spammer. Ok now keep reading)

Imagine anda ditegur ketika anda sedang berjalan somewhere in kmb. (just to make it real, haha) then suddenly…

“Assalamualaikum , sorry for disturbing. Actually I’m collecting the data for my math HL portfolio. So, the data needed are as followed:
•Class
•Gender
•The amount spend at KOOP in a week(approximately)
•The number of Maksu’s Ice-cream purchased in a week (you better know what’s maksu’s ice-cream is or I tell Mr. Badar then, haha)

Ok thank you. Happy holiday.”

(you can change back your mode.LOL. just leave your answers here or do visit my blog)

Abe Am said...

kih2... kreatif bebenor cara nak dapatkan data...

hmm...
Ikram Mohd Noor
M09T
Lelaki, tanpa ragu2..
Koop RM14, mak su 0sen...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...