Thursday, December 30, 2010

Walau Berbeza Jalannya, Tapi Destinasi?

22:59
Khamis
30 Disember 2010

"Ko tau ke aliran ni salah? Ko tau camne sejarah penubuhan mereka camne???!!", tanya seorang member saya tatkala mengetahui bahawa berada di 'arena' ini...

"Salah kalau ikut camni. Ko pergi ikut X, X telah memecahbelahkan perpaduan islam tahu? Sepatutnya cukup dengan hanya wujud parti B sahaja di Malaysia nih..", tambahnya lagi...

Dan saya?
Hanya tersenyum dan mendiamkan diri...
Biarlah segala jawapan dijawab dalam hati ini...
Kerna menjaga nilai ukhuwah itu lebih penting...
Menjaga perpaduan ummah itu lebih penting...

"Kumpulan B ni lagi la salah. Semua hanya nak bawa pada semangat bangsa. Sikit-sikit islam disandar pada melayu..."

"Kita nak tunggu masuk politik sampai bila? Sedangkan masa zaman Rasulullah SAW tetap ada Abdullah bin Ubayy, ketua orang munafik di Madinah..."

"Sepatutnya di Malaysia hanya ada parti B sahaja. Tapi sebab masing-masing ego dengan diri sendiri, semua nak bina 'persatuan' masing-masing!"


**********************


Bismillahhirahmanirrahim...
Alhamdulillah...

Setinggi penghargaan saya ucapkan kepada sahabat saya yang seorang ini...
Kerna kedatangannya menziarahi ke rumah saya banyak menjana fikiran...
Banyak menguji tentang perinsip saya selama ini...
Banyak mematangkan saya lagi semenjak berjinak-jinak dengan arena ini...

Terlebih dahulu...
Izinkan saya nyatakan secara awal-awalnya lagi...
Mungkin ada sesetengah pembaca yang tak faham isu apa yang sedang saya bincangkan ini..
Mungkin hanya beberapa orang sahaja yang faham maksud saya ini...
Andai tak faham apa yang saya maksudkan ini...
Maafkan saya, sebab perbincangan sangat sulit untuk difahami...

Dan untuk catatan kali ini...
Saya terpaksa letakkan banyak kiasan dan kata ganti nama bagi merujuk kepada pihak-pihak yang 'itu'...
Bukan apa, terpaksa...
Untuk mengelak ada hati yang terkecil dan terluka...
Faham kan?
^^

*****************

Memang kalau dilihat dengan betul-betul...
Terlalu banyak badan penggerak yang ingin menaikkan islam...
Ada yang menceburkan diri ke dalam politik...
Ada yang bergerak secara berkecuali...

Dan dalam minggu ini...
Saya diziarahi oleh seorang sahabat saya...
Yang pernah saya temui dengannya dalam satu siri daurah semasa Sem 2...
Pelbagai persoalan yang ditimbulkan...
Semuanya berkisar tentang siapa yang benar...
Mungkin soalan yang dilempar kepada saya agak provokasi...
Tapi takpe, saya kan pandang itu sebagai satu ujian dari Allah untuk menguji ketahanan prinsip saya di jalan ini...


*****************


"Ko tau ke aliran ni salah? Ko tau camne sejarah penubuhan mereka camne???!!", tanya member saya yag seorang ini...

Saya hanya terdiam...
Mahu dijawab apa?
Mengiakan?
Menidakkan?
Lebih baik saya diam kerna saya bukan mengalah tapi terpaksa demi mengelakkan keadaan menjadi keruh..

Persoalan salahnya jalan ini dihurai lebar oleh sahabat yang seorang ini...
Kesahihannya? Entah saya pun tak tahu...
Memang kita kan lihat ada banyak cabang di arena ini...
Setiap masing-masing dengan cara yang masing-masing...
Tapi tentang siapa yang salah...
Saya cukup tak suka membincangkannya kerna ia kan hanya mengeruhkan keadaan...
Adeihhh...
Amat sakit andai umat sedang bergaduh sesama mereka...
Para penggerak pula sedang bergaduh sesama mereka tentang siapa yang salah...
Jangan dituduh siapa yang salah dan siapa yang betul...
Kerna masing-masing ada prinsipnya tersendiri...

Tentang sejarah penubuhan masing-masing...
Segalanya sudah berlalu...
Andai ada penubuhan yang itu kurang manis sejarah penubuhannya..
Biarkannn...
Segala yang berlalu takkan mampu diundur kembali...
Apa yang paling penting sekarang ialah masing-masing tetapkan objektif masing-masing dan bergerak dengan fokus ke arah matlamat masing-masing...

*****************

"Salah kalau ikut camni. Ko pergi ikut X, X telah memecahbelahkan perpaduan islam tahu? Sepatutnya cukup dengan hanya wujud parti B sahaja di Malaysia nih..", tambahnya lagi...

Tentang hal ini...
Saya nak tanya sejak bila pula badan yang ini bergaduh dengan badan itu?
Astaghfirullah...
Manusia itu berbeza cara berfikirnya dan cara membuat penilaian...
Siapa kata antara badan itu dan badan ini bergaduh?
Andai bergaduh, bukan badan gerakan yang bergaduh, tapi individu yang masih lagi 'dalam proses kefahaman yg tak jelas' yang bergaduh...
Menunding jari ke sana sini...

Ingin menjadikan semuanya satu?
Adeihhh...
Manusia bukan umpama kajian eksperimen di makmal yang boleh diubah segala 'manipulated variables' untuk mendapatkan respons yang berlainan...
Manusia tidak boleh diukur dengan nilain empirikal umpama sains dan matematik...
Alhamdulillah, belajar satu bidang falsafah dalam subjek Theory of Knowledge banyak mematangkan saya dalam memahami hakikat seorang individu dengan individu yang lain..
Ingin menjadikan semua badan gerakan ini menjadi satu bukan umpama guli yang berpuluh mampu dikumpul dalam satu bekas...
Tapi ia melibatkan pemikiran manusia yang perlbagai...

Solusinya?
Memang nak menyatukan semuanya sekali kelihatan agak mustahil...

"Eleh,boleh  ajer la, Am!", kata suara-suara latar dari hujung mana...

Susah...
Ini melibatkan soal ideologi masing-masing...
Soal kefahaman masing-masing...
Dalam kes ini kita sangat-sangat perlu berpijak di bumi yang nyata...

Jadi camne nak selesaikannya?
Sighhhhhhh...
Isu ini bukan isu biasa...
Semua perlu berada di landasan yang realistik...
Jangan menunggu untuk keajaiban berlaku...

Caranya...
Masing-masing tolong komited dengan jalan masing-masing...
Dan fokus pada objektif, yakni matlamat masing-masing...
Ambil sahaja mana-mana jalan yang ada...
Yang dirasakan sesuai dan dekat di hati masing-masing...
Pegang amanah nih!
Kita perlukan gerak kerja yng berfokus...
Bukan sibuk nak bergaduh siapa yang benar...
Bukan sibuk nak menuduh fikrah yang itu salah, hanya fikrah yang sesama sendiri ajer betul..
Nauzubillah...

Cuma ingat satu benda...
Walau kita ambil jalan yang berbeza...
Renung sejenak...
Destinasi akhir kita tetap sama...
Tetap kepada islam yang satu itu..
Ayuh kita bersua di puncak kegemilangan...
^^

Berada di jalan yang berbeza bukan bermaksud kita tidak boleh bergaul dengan mereka dari pihak yang lain...
Kalau rujuk kebanyakan catatan saya sebelum ini...
Perkataan "ikhwah" yang saya gunakan bukan hanya merujuk pada mereka yang berada di jalan yang sama dengan saya...
Tapi saya merujuk kepada ikhwah dari pihak lain juga...
Kerna persaudaraan kita bukan hanya untuk seangkatan tapi untuk semua umat islam...

Izinkan saya letakkan dua sumber rujukan yang sesuai untuk level kita sebagai geng-geng beginner ni..
Boleh rujuk di sini...
Dan satu lagi di sini...
Tolong baca dan fahami dengan hati...

Sedih andai ada yang bergaduh dan bermasam muka dengan isu sebegini...
Bimbang andai ada antara kita yang baru menceburkan bidang ini dalam setahun dua...
Mula menanamkan kefahaman 'kekitaan' ke dalam diri anak-anak usrah di bawah jagaan kita..
Tolongkan jernihkan fikiran sebelum bergerak...

Renung sejenak wasiat kelapan daripada 10 wasiat pak cik Hassan al-Banna...

"Jauhilah daripada MENGUMPAT peribadi orang,
MENGECAM pertubuhan-pertubuhan,
dan janganlah bercakap melainkan apa-apa 
yang memberikan kebajikan..."
(Pak Cik Hassan)

Untuk ikhwah-ikhwah seperjuangan...
Jangan gentar dalam menghadapi provokasi...
Jadikan ujian sebegini sebagai satu kematangan dalam diri kita...
Sedarkan diri kita mana satu keutamaan..
Sama badan gerakan atau ummah?
Jawab sendiri...

Salam perjuangan untuk diri ini...
Dan juga buat ikhwah-ikhwah seperjuangan...
InsyaALLAH...
Semoga jalan ini kan menyatukan kita semua...

p/s: sedar bahawa diri terlalu awal untuk bercakap tentang isu sebegini, tapi at least pengalaman saya ini dapat dikongsi bersama untuk menghadapi rintangan di kemudian hari... 

(^^)V
peaceeeee.....

Sama destinas walau laluan itu bercabang...

6 comments:

-mfr5071- said...

kalau bisa di tulisnya mahu berkajang-kajang mas...haha...gurau-gurau aja..

enta tulis, ana setia membaca.

Abe Am said...

nampak panjang sebab cara ana menulis.. baris by baris.. ana takleh wat cam esei, ana pulak yg penin membacanya..
hehe..

fiQ said...

Gaya penulisan anta ni, dah kita terbuka ker Am? Hehe
Salam Ziarah dari Sheffield :)

Mr. Swift said...

Hye singgah sini!
Btw polo anda.
Lawa blog!

Pssst : ATUK DAN NENEK 90 TAHUN MAIN PIANO MEMANG ROCK!

Abe Am said...

faqih:::hehe, pengalaman2 byk membantu eh?

adilah said...

we compliment each other...matlamat tatap sama, nk keredhaan Allah, pegangan pun sama Quran n Sunnah...wasilah tetap wasilah...depend sesuai yg mana...just do the best...one day, kta akan mengaku, we need them, they need us...we need people in politics, social, economy.. entertainment(nti blh wt movie yg baek2, x lagho2), sport...and all
jernihkan fikrah..sbb fikrah kta fikrah islam

sorry, x yah gandakan ikhwah2 sbb ikhwah tu jamak kpd akhun...guna ikhwah jer...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...