Thursday, September 2, 2010

Sedang Merapu...

15:24
Rabu
1 September 2010

Salam...
Catatan kali ini mungkin tiada guna andai dibaca oleh sahabat-sahabat yang lain...
Sebab tiada sebarang pengisian akan dibentangkan...
Cuma sekadar catatan peribadi dari hati saya sendiri...
Dada menjadi sebak...

Entah kenapa saya sudah menjadi tidak produktif sehari dua ni...
Rindu pada rumah barangkali, mungkin...
Sebab saya rasa minggu ini saya dah tak boleh nak sentuh bacaan berat...
Cuba study Biology HL semalam...
Entah kenapa terasa tepu...
Terasa hanya mampu tengok gambar synapse tanpa memahami cara kerja...
Dan terima kasih kepada Abdullah Faqir kerna mengizinkan saya mencari ketenangan di bilik akh semalam...

Hari Ahad lepas sehari suntuk saya tidak tidur...
Malam pun saya tidak tidur...
Menyiapkan assignment Mathematics dan study Chemistry utk test keesokan hari...
Dan saya tidak mengantuk...
Hati sedang runsing...
Fikiran berkecamuk...
Saya tak boleh tidur....
Hilang nafsu untuk tidur...

Dan terus saya berjaga hingga ke sahur...
Terus menahan diri ini daripada tertidur...
Sebab andai tertidur...
Bimbang terlajak dan lewat ke kelas...

Dan seharian di kelas meastikan diri ini untuk terus tidak tidur...
Maaf kepada Cgu Noorhayatee...
Saya tersengguk sedikit dalam kelas...
Dan petang itu...
Ada test Chemistry HL...
Astaghfirullah...
Saya tak tahu apa akan berlaku...
Dan sememangnya saya sendiri dapat rasa...
Test kali ini saya sedikit merapu....

Balik asar...
Kepala terasa berat...
Mata dah rasa semacam...
Cuba untuk mencari sedikit masa untuk memejamkan mata...
Namun, program ceramah sempena Ramadhan membatalkan hasrat yang satu ini....
Walau sedikit terkilan kerna ceramah bermula agak lewat dari waktu yang dijangka...
Dan dengan rasa ini yang amat mengantuk...
Saya hanya mampu fokus pada awal-awal ceramah...
Selepas itu, tak tahu apa yang berlaku...
ZzZzZzZzZzZzZz...

Solat Maghrib dan Isyak terasa lain...
Dengan rasa penat dan mengantuk...
Diri ini memerlukan rehat...
Sapa suruh memandai tak tidur...
Ngeh2...

Selepas tarawikh...
Handle usrah sekejap...
Maaf ya usrati, sebab saya tak mampu memberi perhatian untuk pengisian pada malam itu...
Maafkan saya...

Balik tarawikh...
Saya tak mampu buat apa-apa...
Terus tidur....
ZzZzZzZzZzZz...
Walaupun di luar bilik riuh rendah...
Biarkan, janji hajat saya tercapai...
Alhamdulillah...
Nikmatnya pemberian yang satu ini...

Dan hari selasa dan rabu yang mendatang sedikit bercelaru...
Jiwa saya dah tak keruan sedikit, barangkali...
Dan pagi ini saya terlewat ke kelas...
Nasib baik masa pertama adalah masa kosong...
Fuh, alhamdulillah...
Kalau tak, naya...
Dan buat pertama kali saya terlewat....
Akhirnya, dalam masa 2 tahun ini, saya terlewat jua...
Astaghfirullah, menzalimi diri ini...
Siapa suruh tidur lepas subuh...

Dan petang ini saya terasa tepu...
Sangat-sangat tepu...
Pada hakikatnya tak tepu pun...
Mungkin hanya perasaan....
Dan sebenarnya...
Saya terasa hilang fokus sedikit minggu ini...
Ya Allah, ruginya...
Menzalimi diri sendiri...

Dan saya sedang rindukan umi dan abah di rumah...
Dan memang saya akui...
Saya sangat rindukan mereka...
Rindukan adik-adik....
Saya perlukan ketenangan...
Terasa ingin pulang ke pangkuan umi dan abah...
Mungkin saya sedang stress...
Terasa sedikit tertekan...
Tak sabar mahu berjumpa abah...
Akan saya ceritakan masalah ini...
Sebab abah sentiasa memahami saya...
Terasa mahu mencium tangan umi...
Sebab terasa ketenangan di situ...
Yang tak dapat saya ungkapkan dengan kata-kata...

Ada yang mungkin kata saya homesick...
Biarkan...
Sebab sememangnya saya perlukan sebuah ketenangan dari umi dan abah sekarang...
Dan saya perlukan adik-adik...
Biarlah apa orang nak kata...
Saya nak larikan diri dari buku yang tebal-tebal buat sementara waktu...
Melarikan diri dari kesibukan ini buat sehari dua...
Bukan mahu berehat dari perjuangan...
Tapi ingin mencari kembali pangkal kepada sebuah permulaan...
Sebab terasa seolah-olah saya perlu top-up kembali tenaga ini...

Dan sekarang saya masih rasa bercelaru...
Terima kasih, Akh Abdullah Faqir...
Sebab izinkan saya menumpang di bilik semalam...
Sekadar untuk mencari balik sebuah ketenangan...

Dan maafkan saya...
Sebab sebagaimana telah saya jelaskan...
Sememangnya catatan kali ini tiada apa-apa...
Catatan kali ini lebih bersifat peribadi...
Dan saya luahkan di sini..
Sebab terasa lebih senang meluahkannya melalui tulisan...
Berbanding meluahkannya melalui lidah ini sendiri...

Andai kata saya manja...
Ingatlah...
Saya hanya seorang lelaki...
Yang masih mempunyai jiwa dan perasaan...
Mana mungkin saya teruskan dengan ego seorang lelaki...
Bohong andai kata saya tidak mempunyai perasaan sedih...
Sebab sememangnya saya sedang rindukan keluarga....

Terima kasih kepada sahabat...
Kerana sudi membaca segala catatan ini...
Sekadar luahan hati untuk kali ini...
Tiada apa-apa yang istimewa...
Hanya ingin meluahkan suara hati ini...
Supaya terasa reda sedikit sebak ini...

InsyaALLAH...
Doakan saya...
Dan doakan juga kita semua...
Agar terus thabat(setia) di jalan ini...
Mungkin hari ini saya terpijak paku di jalan ini...
Izinkan sela waktu untuk saya sembuhkan diri ini...
Maaf kepada usrati(usrah saya)...
Andai minggu ini naqib korang yang seorang ini sedikit merapu...
Perbetulkan saya andai saya ada silap dan salah...
Sebab saya seorang realiti, bukan seorang ilusi yang sempurna segala hidupnya...

Salam perjuangan untuk diri ini...
Dan juga untuk sahabat-sahabat seperjuangan...
Semoga ranjau dan liku-liku perjuangan ini...
Takkan menghentikan kita daripada sebarang gerak kerja selama ini...
Tetapi jadikan ia sebagai sebuah latihan khas daripada ALLAH...
Buat hambanya yang dicintainya....
InsyaALLAH....
^ ^

4 comments:

muhammad fazli 'abdullah said...

abe am...(^_^)

Abe Am said...

abang comel ;(

sob3...

muhammad fazli 'abdullah said...

nyanyi sket utk abe am;

"senyum di waktu susah tanda ketabahan. lalala~"

(^_^)

Abe Am said...

wuhuhu.. dah stabil...
suker2, kat umah... p mabit dgn ikhwah kelantan...
buat first time nyer jumpa ikhwah2 kelantan...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...